onsdag 10 maj 2017

GULDKORNET TRSTENO I KROATIEN


Hejsan på er!
Underbar vårdag igår, idag känns det som höst. Gillar inte dessa ständiga väderväxlingar, känns som om man mår sämre i sin EDS av det. Sitter i alla fall och myser med en kopp latte med vaniljsmak, idag en typ av vaniljkaffe från Nescafé som jag köpte i pulverform i Dubrovnik. Ruggigt gott!

I regnet idag drömmer jag mig bort till i torsdags, som var en helt fantastisk dag. Som jag skrev i förra inlägget var vi i Gamla Stan Dubrovnik en vecka och bodde på Nije Presa
Detta gamla fina hus ligger i en av många charmiga trånga gränder i Old Town. Huset ägs av jättetrevliga Ines. Vi har bott hos henne förut och den här gången erbjöd hon sig att ta med oss till den by där hon är uppväxt. Så otroligt snällt! 

Denna medeltida by heter Trsteno och ligger 19 km nordväst om Dubrovnik. Vilken lummig härlig grönskande plats!



Det var så fridfullt och skönt i denna lilla by, miljön är verkligen 'lugnande'! Vattnet är kristallklart.



Tråkigt nog blev vissa platser här bombade och förstörda vid kriget 1991. Jag blir rent illamående, hur kan man förstöra sådana här otroligt gamla vackra platser - det är helt oreparerbart. Hur sorgligt är det då inte för de som är uppväxta här.....
Känns ofattbart att det pågått ett krig här under min tid som vuxen.




I Trsteno finns även vackra trädgårdsanläggningen Arboretum. Här spelades faktiskt scener från Game of Thrones in. Mannen och jag kände genast igen nedanstående paviljong från denna populära amerikanska fantasy serie.



Som jag nämnde i måndagens blogg kommer jag att göra ett separat inlägg om olika platser i Dubrovnik och här som Game of Thrones spelats in på.



Lush life! Gillar verkligen rosa och grönt tillsammans! 
Från renässansträdgården Arboretum.



Det är okänt när Arboretum uppfördes, men man vet att denna trädgårdsanläggning fanns redan 1492!!



Blommor är konstverk i sig självt!




Jag njuter av utsikten i Adriatiska havet



Bilden är faktiskt tagen från detta hållet!



Arboretum skadades också svårt; både i kriget men även i en eldsvåda år 2000. Man har dock återuppbyggt denna vackra plats. Fantastiskt!



Bambu



Det här lövet råkade jag se se på en av gångarna!



Gammal 70 meter lång bevattningsakvedukt, som har 14 valv. Tänk att man kunde bygga så vackert för så många hundratals år sedan!




På vägen till Trsteno står två jätteträd. De är ca 50 meter höga och har en omkrets på hela 11 meter!! Båda träden klarade sig oskadda både från kriget och skogsbranden. Tack & lov för det, de är över 500 år gamla!!


Ines var även snäll nog att stanna på ytterligare en plats på väg tillbaka till Gamla Stan, så att vi kunde fotografera.


Det kommer tydligen ofta kryssare som lägger till så att passagerarna får se Dubrovnik



Snedkabelbron Franjo Tudman, som öppnades år 2002




Panorama över stora hamnen i stadsdelen Gruz, 2 km från 
Gamla Stan.


Det var verkligen ett privilegium att få komma till Trsteno. Vi är så tacksamma att Ines tog sig tid att visa oss sin hemby. What a gem!
Härligt att tänka tillbaka på när vinden och kylan börjar härja i Sverige på riktigt.


Allt gott till er därute!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar