onsdag 19 april 2017

TREDJE ART JOURNALING INLÄGGET


Hej hej!
Hoppas ni alla haft en skön påskhelg, utan en massa måsten. Vi var i Småland och där snöade det så in i vassens en av dagarna, så att snön blev liggande. Helt galet! 



Nu hemma med strålande sol och fåglarna kvittrar glatt därute. Härligt!


Jättekul att några utav er EDS:re vill testa på att skapa lite. Det är verkligen en underbar 'terapi', som kan avleda från smärtan när man håller på med ett projekt.
Har tidigare skrivit om Art Journaling, nämligen den 1 och den 9 april. Började som sagt med scrapbooking i december 2009 och sedan oktober 2016 efter att ha sett en massa videos med Marta Lapkowska på Youtube, blev jag jätteinspirerad att testa mixed media och art journaling. 
Den 9/4 hade jag kommit till mitt 15:e journalingspread och nu fortsätter jag.



#16, februari 2017.
Lila är en av favoritfärgerna och jag gillar det tillsammans med grönt! Har sprayat med olika gröna och lika nyanser och sedan satt på lite embellishments.



#17, 15 feb -17
Ups, såg inte att den lilla buren uppe till hö hade åkt på sniskan när jag fotade! Färgerna är 'Extra Soft Pastels' som jag köpt i Prag, som man lätt kan gnida ut med fingrarna. Ska även måla den lilla träbänken, men jag har inte bestämt i vilken färg ännu!



#18, 16 feb -17
Kladderi å' kladdera med vattenbaserade akrylfärger från Systrarna Grene! 'Lime Green' huvudsakligen. 14,46 SEK för 75 ml. 
Torkar snabbt!



#19, feb 2017
Mestadels 'Extra Soft Pastels' och cirklarna är krämiga Gelatos kritor. Gillar verkligen cirklar och stjärnor (och sjöhästar!).



#20, mars 2017
Ej färdig!! Har dock inte bestämt hur jag ska gå vidare ännu.
I'll get back to this spread later, when I've decided how to proceed!




#21, den 9 mars -17
Lekt med akrylfärger, färgpennor och stenciler ('masker' och 'schabloner' kallas de också)!




#22, den 11 mars -17

Här är det stämplat med hela stämpeldynan direkt på pappret! Det är skoj att experimentera och ibland har man inte en aning om vad man sysslar med, haha ha!




#23, den 16 mars -17
Fick dessa färger en gång för jättemånga år sedan på en scrapträff på Pema och har aldrig vetat vad jag skulle göra med dem. Har märkt att vad det än gäller kommer man på det - förr eller senare!



#24, mars -17
Återigen bara lekt lite. Viva Decor-färgen har jag också haft hur länge som helst. Enligt Feng Shui är rosa en läkande färg!



#25, mars -17
Först gesso, sedan strukturpasta på stencil och därefter sprutat med turkosa nyanser, Glimmer Mists och Dylusions Ink Spray.


Kan som sagt varken sjunga, sy, teckna men på det här sättet får jag chans att vara kreativ ändå. Tror det är mycket viktigt för alla människor att skapa, men kanske speciellt för oss som lever med långvarig smärta.

Om Du inte har någon annan hobby hoppas jag du vill testa på art journaling, det är vansinnigt roligt!
Det finns som sagt massor med jättebra tutorials (undervisningsvideos) på Youtube. Själv har jag fastnat för Marta Lapkowska (kallas även Maremi Small Art; Maremi är en sammandragning av hennes eget samt dotterns namn), men det finns t ex även Gabriella Pollaco, NikaInWonderland, BellaRose, med flera, med flera! De flesta har musik på sina tutorials och lägger in i skrift vad de använder. 
Det finns absolut någon video för alla!

För de som har det tufft ekonomiskt har Marta gjort ett par videos där hon icke använder något konstnärsmaterial;
100% Recycled Junk Journal Page Tutorial on BUDGET #1 
Ex använder hon make-up för färgläggning och det blir hur snyggt som helst! Titta själv:


Happy crafting på dig!



       Meja   :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar