söndag 9 april 2017

SOLSKEN, SORG, FK, SKAPARGLÄDJE!


Hejsan gott folk!
Hoppas ni haft en härlig helg. Idag har solen strålat så att man äntligen åter kunde ta en fika i hammocken i trädgården. Balsam för själen! Kan verkligen behövas.




I fredags var vi på begravning och på vägen hem därifrån hörde vi i radion om det hemska dådet i Stockholm. Dubbel sorg. Det var hjärtskärande att se fyra barnbarn till den avlidne, i varierande ålder i kyrkan.
Det som hänt i Sthlm är fortfarande lite svårt att ta in, trots att jag tänkt mycket på det. Inte minst de fyra som miste sina liv och deras anhöriga.
Dock känns det otroligt hjärtevärmande att folk gick så samman och öppnade upp sina hem för de som inte kunde ta sig hem. Och som vår kung sa, det finns flera av de som vill gott än de som vill ont. 
Så är det trots allt!




Skrev om Försäkringskassan i onsdags 5/4 efter att jag fått ännu ett negativt brev från dem (blivit många vid det här laget...). 
Idag läste jag i tidningen om en stackars kvinna som som redan vid 39 års ålder drabbades av den hemska progressiva neurologiska sjukdomen Parkinson. Denna redan hårt drabbade kvinna fightas också med FK!! WHAT?!!

FK har krävt ett mer omfattande intyg än ett vanligt läkarutlåtande. Patienten har bett att få detta från Neurologen FEM gånger, men har fortfarande inte erhållit intyget. Därför har FK nu avslagit hennes ansökan om sjukersättning!!! För övrigt ska inte en så svårt sjuk människa behöva ligga på så in i helskotta, man har icke kraft till det. 
Man tror ju knappt det är sant att FK:s regler kan vara så patologiskt inhumana. Blev så förbannad när jag läste artikeln. Önskar att beslutsfattarna själv fick leva med skakningar, rörelseproblem, stelhet, mm. Eller EDS som sagt.




Känns som om det kan vara på sin plats med lite skaparglädje och färg i bloggen idag. Jag är som nämnts i tidigare bloggar inspirerad av Marta Lapkowska. Den 1 april la jag ut mina 6 första gjorda art journaling spreads. 
Nu fortsätter jag:




# 7, gjord den 25 dec -16. 
Kommer aldrig att kunna titta på detta uppslag utan att tänka på vad som hände när jag höll på att göra den. Var i stugan och satt i godan ro framför den sprakande brasan på juldagen och färgkluddade. Rätt vad det är springer en mus över golvet..... Jeeeezus, trodde jag skulle smälla av från chocken. Drog upp benen, skrek och ropade på mannen!! Han fick inte tag på musen, men vi hoppas den stack ut igen eftersom vi har fyra 'ultraljudsapparater' i stugan med ljudfrekvenser möss icke ska gilla. Puh!




#8, från 27 dec - 16.
Blev först en total disaster så jag gjorde om den så gott det gick!





#9, december -16. 
Var första gången jag använde gelatos, dessa härliga krämiga kritor. Fågelburen är en stencil från KaiserCraft. Fåglarna och den lilla fjärilen har jag köpt i Riga.




#10, december 2016. 
Återigen lek med gelatos. En av mina favorit spreads. Snörena är från Ica Maxi och  Stamperia stencilen från Prag!





#11, dec -16. Här har jag sannerligen lekt med allehanda färger och jag har inte bestämt mig ifall den är färdig!





#12, från januari 2017. 
Har använt diecuts för att få struktur, sedan sprayat med Glimmer Mist och slutligen satt på lite embellishments.





#13, jan -17. 
Även detta uppslag är sprayat med Glimmer Mists.





#14,  23 januari -17.
Här har jag bara lekt vilt med gelatos ovanpå strukturpasta!! Det är en ny bok jag börjat på, något större än den första.





#15,  26 januari -16.
Här har jag sprayat med olika nyanser av blå och rosa Glimmer Mists. Diverse diecuts för struktur igen.


För närvarande håller jag på med det 27:e journaling uppslaget. Är som sagt en underbar och effektfull terapi.
Om du som läser detta har EDS eller annan tuff sjukdom, rekommenderar jag art journaling och mixed media å det varmaste. Du blir avledd från din smärta för en stund. Det finnas som sagt tusentals undervisningsklipp (tutorials) på Youtube. Du kan pausa klippet med jämna mellanrum och ta det i din egen takt om du pysslar samtidigt. Eller se klippet flera gånger, så att det verkligen sitter hur man gör!
Prova vettja'!






Allt gott och
var snälla mot varandra!


        Meja






2 kommentarer:

  1. Härliga sidor du gjort så skönt att bara sitta och kladda som jag säger och sen se mästerverket som kommer fram tittar själv på martas filmer hon ger en skaparlust. Ha det gött och ta hand om sig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika!
      Tack för kommentar! Det är verkligen en avkoppling att bara sitta och kladda ja! Marta är helt fantastisk, gillar verkligen hennes videos. Jag tycker mycket bättre om videoklipp där de pratar istället för att bara ha musik - och Marta är ofta ganska rolig!! Ha det fint du med! <3

      Radera